דווקא בשיא המשבר: ה"משפחה" המפתיעה שנוצרה בזמן הקורונה

בשיתוף בית בלב, בשיתוף בית בלב

25.6.2020 / 11:37

הקורונה העמידה אתגרים חדשים בפני בתי הדיור המוגן. צוות "בית בלב" בפתח תקווה נשאר שבוע שלם, לסירוגין, לגור עם הדיירים בזמן הסגר. העובדים והדיירים החלו לייצר הפעלות, כולל מסיבת יום עצמאות מפוארת וערבים מהנים. עכשיו שבים לשגרת המפגשים עם המשפחות, בצורה חכמה

בית בלב פתח תקווה. יח"צ,
תקופה לא שגרתית עברה בהצלחה/יח"צ

משבר הקורונה אילץ את כולנו להסתגל בחודשים האחרונים לאורך חיים חדש, הכולל בעיקר שמירה על היגיינה ובריאות עוד יותר גבוהים מהרגיל, בניסיון להשאיר את הנגיף כמה שיותר רחוק מאיתנו.

אלא שאם עבור כולם מדובר בהתמודדות חשובה, בני הגיל השלישי חייבים להישמר עוד יותר מהרגיל. בבית הדיור המוגן החדש "בית בלב" בפתח תקווה עשו בתקופה האחרונה מאמצים רבים בניסיון לשמור על שגרת החיים של הדיירים כמה שיותר נוחה, נעימה וקרובה לזו שהם הכירו לפני הקורונה. סגנית המנהל, נורית בר עוז - פחימה, מספרת: "ברגע שהכל התחיל, הבנו שככל הנראה הקורונה והשלכותיה הולכים ללוות אותנו תקופה ארוכה ושהבדידות ותחושת הבטחון הבריאותי הם האתגרים המשמעותיים העומדים בפנינו וכי הדיירים ובני משפחותיהם מצפים מאיתנו למענה מקסימלי בנושא".

"בית בלב" בפתח תקווה הוא אחד מחמשת בתי הדיור המוגן של הרשת ברחבי הארץ, כאשר האחרים פרוסים בתל אביב, רמת השרון, ירושלים וקריית מוצקין.

הצוות המונה למעלה מ-40 עובדים חולק לשתי קבוצות, שהחלו לבלות שבוע שלם בבית עם הדיירים. אותם עובדים נאלצו להיפרד ממשפחותיהם, כאשר אלה שהגיעו בתום השבוע להחליף אותם, עברו כמובן בדיקות קורונה בכניסה למתחם. מעבר לכך, איש לא נכנס ולא יצא מהבית. מנהל הבית גיל צפריר הוסיף: "בהתחלה היינו כאן שבועיים ברצף, כולל ליל הסדר וחול המועד פסח. כל ארבע הקירות של המבנה כולו הפכו לדירה אחת גדולה, כך שלא היינו צריכים מסכות. שמרנו כמובן על היגיינה והמסעדה שלנו נשארה פתוחה כל יום לארוחות".

הסידור החדש כלל לא מעט הקרבה מצד הצוות, אך כפי שאומרת בר עוז - פחימה: "זו השליחות שלנו. השארתי שני ילדים מתבגרים לבדם, בפעם הראשונה בחייהם. גם הדיירים לא ראו את המשפחות, אבל הם היו אסירי תודה".

הסידור המדובר אפשר ל"בית בלב" לחזור אט אט לשגרה. "ביום בו אמרנו לדיירים שכל ההרצאות והפעילויות מבחוץ נעצרות, היה קשה", נזכרת בר עוז - פחימה, "אבל מנגד התחלנו לייצר תכנים משלנו. אנשים באים לדיור המוגן כדי ליהנות מכל מה שיש כאן, אז הפכנו בעצמנו לצוות בידור, כמו במלון".

בית בלב פתח תקווה. יח"צ,
מסיבות, טקסים, חוגים ועוד והכל, בתוך הבית/יח"צ

נורית היא גם מנהלת התרבות של הבית ומורה לפיסול, כך שהיא מעבירה שיעורי קרמיקה ויצירה. דיירת אחרת פתחה קבוצת סריגה ואחרת קבוצת ברידג'. דייר נוסף הקים קבוצת טניס שולחן. פעמיים ביום מתקיימים שיעורי ספורט במרפסות ובכל ערב יש תכנית בידור, הכוללת קריוקי, בירה ושירה, סדנאות לאפיית עוגיות, מסיבת סיקסטיז עם פיצות, ריקודי שורות בשקיעה ואפילו הקרנת סרט ישראלי ושיחה עם הבמאי.

"יום העצמאות היה אירוע מטורף אצלנו. קנינו הרבה אביזרים כיפיים, קשתות צבעוניות וסטיק-לייטים ועשינו פה ברביקיו ופלאפל ומסיבה גדולה", מספרת בר עוז - פחימה, שגם כתבה תכנים לטקסי יום השואה ויום הזיכרון, אשר נערכו בהשתתפות הצוות והדיירים.

אחרי יום העצמאות, המשק בישראל החל להתאושש ולחזור לשגרה, אך כמובן שבדיור מוגן דברים צריכים להיעשות במשנה זהירות. כעת, נציג אחד מכל משפחה מורשה להגיע לאזור פתוח ולהיפגש עם הדייר במשך כשעה, בזמן מוגדר וכמובן עם מסיכה ובשמירה על מרחק וגיל צפריר מנהל בית בלב פתח תקווה אומר: "כל יום שעובר הופך למעט מורכב יותר, כי רוצים לראות את המשפחות יותר. מתי ייפתח הבית? איך יראו הדברים בהמשך הדרך? נחכה עוד שבוע-שבועיים לראות איך המשק מגיב ואז נחליט, כמובן בהלימה מוחלטת למול החלטות משרד הבריאות. אם המצב ימשיך להשתפר, גם אנחנו ניכנס לתהליך פתיחה, אך הוא כמובן יהיה מדורג ואיטי הרבה יותר". בינתיים, במסגרת תהליכי החזרה לשגרה, הוחזר לפעילות חדר הכושר של הבית והדיירים נהנים מדי יום גם מהמסעדה ומבית הקפה, שם הם יכולים לשהות בהתאם להנחיות שמירת המרחק.

צפריר מספר שהתקופה האחרונה הפכה את הצוות והדיירים ל"משפחה אחת גדולה" ובר עוז - פחימה מתארת את האופן בו "בית בלב" סייע לדייריו להתמודד עם התקופה המאתגרת הזו: "כשאתה פועל ככה ונמצא 24/7 עם הדיירים, יש המון זמן לשיחות עומק, של אחד על אחד. הלכנו כל פעם לדירה אחרת, לשתות קפה ולהפיג את הבדידות. יושבים, מדברים על המשפחה, רואים אלבומים. יש לנו גם עובדת סוציאלית שנמצאת עם הדיירים כל הזמן, אונליין ואנחנו יודעים מי זקוק ליותר תמיכה ומי לוקח את המשבר הזה קשה יותר".

האתגרים בכל הנוגע למשבר הקורונה עוד רחוקים מסיום, אבל ב"בית בלב" בפתח תקווה מראים שבזכות השקעה ומסירות ניתן לשמור בדיור המוגן על שגרת חיים נעימה ומהנה.

בית בלב פתח תקווה. יח"צ,
בית בלב פתח תקווה/יח"צ
בית בלב פתח תקווה. יח"צ,
בית בלב פתח תקווה/יח"צ
בית בלב פתח תקווה. יח"צ,
בית בלב פתח תקווה/יח"צ
בית בלב פתח תקווה. יח"צ,
בית בלב פתח תקווה/יח"צ
בית בלב פתח תקווה. יח"צ,
בית בלב פתח תקווה/יח"צ
בשיתוף בית בלב, בשיתוף בית בלב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully